Rynek inwestorów w krypowaluty zelektryzowała w 2021r. informacja o wprowadzeniu Bitcoin jako w pełni fiat w egzotycznym kraju Republika Salwadoru. Przedstawiono to jako ogromny sukces i chęć wyjścia z problemów finansowych tego państwa inicjatywą postępowego prezydenta tego kraju Nayib Bukele. Formalnie ufiatcenie Bitcoina nastąpiło 6 września 2021r. Zatem w okresie (jak dotychczas) najwyższego wzrostu spekulacyjnego na BTC w historii. Więcej informacji znajduje się tutaj.
Marzenie a rzeczywistość
Rzeczywistość sfinalizowała inwestycję Salwadorczyków nieco odmiennie od oczekiwań. Pierwotny wzrost spekulacyjny w okresie wrzesień – listopad 2021 został skorygowany od 12 listopada 2021r. Salwador zmuszony był i jest wykupować transze obligacyjne na 800 mln USD (styczeń 2023 i planowana na 2025). Wobec Salwadoru zamknięto rynki międzynarodowe, a wnioskowana pożyczka z IMF na 1,3 mld USD została potraktowana zdecydowanie odmownie.
Koszty deklarowane ufiatcenia BTC podawane są na poziomie 250 mln USD. Natomiast deklarowana powszechna dostępność korzystania z BTC jako fiat ogranicza się realnie do samego San Salvador oraz enklaw turystycznych. Turystyka okazała się w tym wypadku dźwignią pomagającą zmniejszyć problem, bowiem egzotyczność rozwiązania odbiła się na niemal 90% wzroście ruchu turystycznego w 2022r. choć w tych szacunkach konsekwencji Covid-19 nie możemy pomijać.
Czy Salwador to dobre miejsce na inwestycje?
Przypomnieć musimy, iż mówiąc o Salvadorze mówimy o nieco ponad 6 milionowym kraju w Ameryce Środkowej, w wszystkimi wadami i niewieloma zaletami takiego położenia. Kraj ten od lat jest rządzony przez gangi, a jego stabilność zależy od inicjatywy potężniejszych sąsiadów. Handel narkotykowy z Salvadoru jest stałym utrapieniem DEA, a sam kraj określany jest jako jeden z najbardziej niebezpiecznych na świecie.
https://oig.justice.gov/sites/default/files/archive/special/9712/ch10p3.htm
Stąd wszelka aktywność biznesowa związana z tym Państwem traktowana jest przez cały świat finansowy jako potencjalnie związana z praniem brudnych pieniędzy, handlem narkotykami, ludźmi, organami, prostytucją, lub przynajmniej podejrzaną działalnością podobną do zabaw amerykańskiej młodzieży w Tijuanie, które różnie mogą się skończyć. Działania te powodują zainteresowanie wszelkich organów i agencji od FAC, po Interpol.
Kraj podwyższonego ryzyka
We wszelkich bankach, czy instytucjach gwarancyjnych, nie mówiąc o komórkach wyspecjalizowanych IAS Salvador nie jawi się jako kraj braków strategicznych, ale ryzyka podwyższonego. Co znajduje oczywiście odzwierciedlenie w stosownych ustaleniach FATF i w efekcie KNF.
https://bsslawno.pl/wp-content/uploads/2021/11/Lista-Ryzyka-1-2.pdf
https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Rekomendacje_FATF_40223.pdf
Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania to międzynarodowa umowa zawierana między dwoma państwami w celu unikania sytuacji, w której ten sam dochód jest opodatkowany dwukrotnie – zarówno w kraju źródła dochodu, jak i w kraju zamieszkania podatnika. Podstawowym celem tych umów jest eliminacja przeszkód, które mogłyby zniechęcać do międzynarodowej wymiany handlowej i inwestycji, poprzez zapewnienie przejrzystości i pewności w zakresie opodatkowania dochodów międzynarodowych. Próżno zatem szukać umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej przez RP z Salvadorem.
https://przepisy.gofin.pl/przepisy,1,15,,,,,umowy-o-unikaniu-podwojnego-opodatkowania.html
https://wskazniki.gofin.pl/8,452,1,wykaz-umow-o-unikaniu-podwojnego-opodatkowania-w-zakresie.html
https://wskazniki.gofin.pl/8,453,1,wykaz-metod-unikania-podwojnego-opodatkowania.html
Również w oficjalnych publikatorach KNF, Ministerstwa Finansów czy IAS brak śladów informacji, co winno doprowadzić do wniosków właściwych dla oceny milczenia organów państwa.
Co istotne, warto wskazać – Salvador nie znalazł się na zestawieniach, w których przewijają się kraje takie jak: Cypr, Etiopia, Iran, Malta, Malezja czy Jersey.
Wnioski w tym zakresie nie pozwalają zatem na pozytywne rekomendacje bezpieczeństwa podatkowego inwestycji salvadorskich, a przepływy finansowe z tym krajem związane będą uznane za budzące zainteresowanie właściwych organów.
Materiał nie stanowi porady prawnej.
Adam Werner
Radca prawny
Praktykuje i posiada szerokie doświadczenie w wielu dziedzinach prawa, w tym w prawie cywilnym,administracyjnym, handlowym, prawie pracy, prawie spółek, prawie karnym i kontraktów,świadczeniu innej szeroko pojętej pomocy prawnej, prowadzeniu postępowań i reprezentowaniu klientów przed sądami, oferowaniu pomocy prawnej i porad opartych na asystach prawnych ramach umów z jednostkami samorządu terytorialnego w szczególności Miasta Stołecznego Warszawa,Miasta Płock oraz starostw w powiatach: garwolińskim, mińskim, piaseczyńskim, piastowskim,płockim.