Zacznijmy od zdefiniowania słowa „strategia”. Strategia biznesowa to polityka przedsiębiorstwa, w której zawarte są cele przedsiębiorstwa oraz działania prowadzące do realizacji tych celów. Jest to również wykorzystanie w jak najbardziej optymalny sposób dostępnych zasobów. Dobrze przemyślana i skutecznie wdrożona strategia zarządzania w biznesie pozwala na uzyskanie przewagi konkurencyjnej, a co za tym idzie również wyższych przychodów i zysków.

 

O skuteczności zarządzania strategicznego decyduje w dużej mierze:

  • proces wymiany informacji
  • współpraca między wszystkimi działami i szczeblami decyzyjnymi
  • zaangażowanie pracowników w przygotowanie i wdrożenie strategii

 

Warto również pamiętać, że zarządzanie strategiczne nie jest jednorazowym aktem, lecz ciągłym procesem.

Przyjrzyjmy się trzem głównym etapom zarządzania strategicznego, koniecznym do sprawnego zarządzania strategią w biznesie:

 

  1. Planowanie strategii biznesowej

W pierwszym etapie określa się cele strategiczne przedsiębiorstwa. Do osiągnięcia celów konieczna jest analiza obecnego stanu firmy oraz scenariuszy jej przyszłego rozwoju. Dogłębna analiza stanowi podstawę, na której pracownicy będą mogli osiągnąć założone cele.

 

Planowanie strategiczne składa się z:

  • planowania wstępnego,
  • określenia misji i wizji firmy,
  • określenia strategicznych celów i kierunków,
  • stworzenia planu operacyjnego pester

 

W tym miejscu przyda się wykorzystanie:

  • analizy SWOT
  • analizy PESTER
  • pozycji konkurencyjnej
  • pogłębionej analizy strategicznej
  • metody scenariuszy

 

Są to narzędzia niezbędne do analizy zewnętrznego otoczenia makro- i mikroekonomicznego przedsiębiorstwa oraz sytuacji wewnętrznej w firmie.

 

  1. Strategia zarządzania w biznesie: wdrożenie

Jeśli planowanie jest zakończone, wdrażamy w firmie strategię biznesową, co wymaga dostosowania zasobów organizacji do sformułowanych wytycznych. Aby wprowadzić nową strategię, konieczna może być zmiana struktury organizacyjnej, budżetu czy sposobu zarządzania.

Dlatego tak ważne jest dogłębne, długofalowe przemyślenie strategii biznesowej. Jednocześnie zalecamy gotowość, by z biegiem lat i wobec zmieniającej się rzeczywistości rynkowej naszą strategię uaktualniać i ewentualnie korygować. Dlaczego?

 

  1. Nadzór i kontrola strategii zarządzania w biznesie

Należy pamiętać, że wdrożenie strategii zarządzania w biznesie to nie wszystko. Ważne jest nadzorowanie zmian i weryfikacja, czy są one spójne z założonym planem, dzięki czemu możemy poprawić potencjalne błędy, odkryć nowe szanse, ale też ryzyka, które często pojawiają się w trakcie realizacji celu.

Zgodnie ze słowami Antoine de Saint Exupery’ego: „cel bez planu jest tylko życzeniem”. Zarządzanie strategiczne w biznesie pomaga w uporządkowaniu celów oraz zapewnia konsekwentne i długofalowe działanie. Tylko takie działanie może przyczynić się w dłuższej perspektywie do sukcesu całej organizacji.

 

W przypadku pytań lub konsultacji we wdrażaniu strategii zapraszamy do kontaktu.

Zapraszamy do indywidualnej konsultacji.

Odpowiemy na wszystkie Twoje pytania i pomożemy Ci znaleźć najbardziej efektywne rozwiązania dla Twojego biznesu.

Dołącz do naszego newslettera

i zyskaj bezpłatny dostęp do najnowszych informacji z branży księgowej, podatkowej oraz prawnej, aktualnych trendów w kryptowalutach i niezbędnych porad dla Twojego biznesu. Bądź na bieżąco i nie przegap żadnej ważnej zmiany, która mogłaby wpłynąć na Twoją firmę. Z nami zawsze będziesz krok przed konkurencją!